Till senaste kommentaren

Risk för myokardit och perikardit efter vaccination

Hej!
Jag har läst att man kan få hjärtmuskelinflammation efter man vaccinerat sig mot covid-19? Vad innebär det? Vad ska jag vara uppmärksam på?
Beatrice Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej!

    Ja, det stämmer att hjärtmuskelinflammation (myokardit) och hjärtsäcksinflammation (perikardit) i mycket sällsynta fall kan uppstå efter vaccination med covid‍-‍19-‍‍vaccinerna Comirnaty (Pfizer/BioNTech) och Spikevax (Moderna).

    Om du vaccinerat dig nyligen behöver du inte känna dig orolig
    Risken är väldigt liten för denna biverkning, men det är bra att känna till vilka symtom man behöver vara vaksam på.

    Symtom på myokardit och/eller perikardit är bland annat:
    • Trötthet och andfåddhet
    • Oregelbundna hjärtslag och hjärtklappning
    • Feber och värk i kroppen
    • En känsla av tryck eller tyngd över bröstet
    • Det gör ont att andas djupt
    • Smärta till vänster eller mitt över bröstet

    Våra analyser från svenska och nordiska datakällor visar att
    • Risken för myokardit var högre efter vaccination med två doser Spikevax än med två doser Comirnaty.
    • Detta drabbar främst yngre män och främst efter andra dosen.
    Du kan läsa mer i våra nyhetRekommendation från Folkhälsomyndigheten
    Folkhälsomyndigheten rekommenderar Comirnaty till personer som är 30 år och yngre. Det gäller både de som tidigare inte vaccinerats mot covid-19, och de som har fått Spikevax som första dos. Spikevax kan ges som andra dos och som påfyllnadsdos till personer som är 31 år och äldre.
    Läkemedelsverket
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.