Sola med aknemedicin?

Hej!
Jag har fått utskrivet Isotretinoin och börjat använda det. Problemet är att jag inte vet riktigt hur känslig man är mot solen? Var går gränsen? Kan jag vara ute?
Kevin

Kommentarer

  • Hej!

    Huden blir känsligare och det är lättare att bränna sig när man använder isotretionin. Därför ska man undvika direkt solljus så mycket som möjligt under tiden man tar tabletterna och ytterligare några dagar efter man slutat.

    De flesta läkemedel mot akne, både de man smörjer på huden och de man äter kan göra dig mer känslig i solen.

    Några generella råd är
    • skydda dig med solskyddsmedel med hög skyddsfaktor
    • skydda dig med heltäckande kläder
    • håll dig i skuggan
    Du kan också diskutera med din läkare hur du ska förhålla dig till att vara ute i solen.

    Med vänlig hälsning

    Läkemedelsverket
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.