Reklamation av läkemedel

En tablett i min oöppnade tablettkarta ser väldigt konstig ut, den har gått sönder och har en annan färg än de andra tabletterna. Jag misstänker att det är något fel på den och vågar inte använda den. Vad gör jag nu? Kan jag reklamera den?

Kommentarer

  • Hej!

    Om du upptäcker ett fel eller att något inte fungerar med ditt läkemedel kan du reklamera läkemedlet.

    För att reklamera kan du vända dig till valfritt apotek eller till inköpsstället som har skyldighet enligt lag att ta emot reklamationen. Ta med så mycket som möjligt av förpackningen och innehållet. Rätten att reklamera ett läkemedel gäller även om varan är inköpt via internetapotek.

    Apoteket eller butiken skickar din reklamation till läkemedelsföretaget. Det finns inte någon garanti för en ny förpackning eller pengar tillbaka direkt vid reklamation innan personalen har gjort en individuell bedömning.

    Läkemedelsverket får också en kopia på alla reklamationer. Företaget är skyldigt att följa upp alla reklamationer som kommer in och reda ut vad som kan ha hänt.

    Du kan läsa mer om att reklamera läkemedel på vår webbplats.

    Med vänlig hälsning
    Läkemedelsverket
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.