Information om att sälja receptfria läkemedel i detaljhandeln

Här har vi samlat vanliga frågor vi får om försäljning av receptfria läkemedel inom detaljhandel.

Behöver jag tillstånd från Läkemedelsverket för att få sälja receptfria läkemedel i detaljhandeln?
Nej, du behöver inget tillstånd. Däremot måste du anmäla din handel innan du börjar att sälja receptfria läkemedel. På vår webbplats hittar du ett webbformulär för anmälan om handel med vissa receptfria läkemedel.

Får jag ett intyg från Läkemedelsverket när jag har anmält mig?
Nej, du får inget intyg från oss. Men vi registrerar inkommen anmälan och du får en bekräftelse på inkommen anmälan.

Hur vet jag om mitt försäljningsställe har blivit registrerat hos Läkemedelsverket?
När ditt försäljningsställe blir registrerat kommer den med i läkemedelsverkets söktjänst över försäljningsställen. Det kan dröja några dagar innan ditt försäljningsställe kommer med i söktjänsten, med anledning av handläggningstiden för inkomna anmälningar.

Jag säljer bara läkemedel på webben, behöver jag anmäla mig?
Ja, du som säljer läkemedel på webben måste göra en anmälan om e-handel på vår webbplats.

Jag har redan en butik som är anmäld till Läkemedelsverket, men nu ska jag öppna en butik till som också ska sälja receptfria läkemedel. Behöver jag anmäla den butiken också?
Ja, du behöver göra en anmäla för varje försäljningsställe till oss.

Kan jag överlåta mitt befintliga läkemedelslager till nya ägaren vid försäljning av mitt försäljningsställe?
Ja, du kan överlåta det befintliga läkemedelslagret till den nya ägaren som del i försäljningen under förutsättning att läkemedelslagret aldrig lämnar butiken. Glöm inte att du måste avanmäla dig till oss och att den nya ägaren måste anmäla sin försäljning till. Du hittar ett webbformulär för avanmälan på vår webbplats.

Kostar det något att sälja receptfria läkemedel?
Ja, om du vill sälja receptfria läkemedel så ska du betala en årsavgift på 1600 kr per försäljningsställe och år till Läkemedelsverket. Avgiften tas ut per kalenderår (januari-december) och är alltid samma summa, oavsett när under året anmälan görs. Dessutom har den kommun där verksamheten bedrivs rätt att ta ut en avgift för sin kontroll.

Om du vill avsluta din försäljning, ska avanmälan ha kommit in till Läkemedelsverket innan 31 december. Annars måste årsavgiften för kommande år betalas.

Får man sälja utländska läkemedel i svensk detaljhandel?
Nej, läkemedel som ska säljas i Sverige måste vara godkända för den svenska marknaden. Det är alltså inte tillåtet att sälja utländska förpackningar i detaljhandeln som saknar svensk märkning.

Får jag sälja läkemedel från min bostad?
Nej, du får inte sälja läkemedel från din bostad. En bostad är inte en lämplig lokal för försäljning av läkemedel. Det beror bland annat på att kontroll och tillsyn inte får göras i en bostad.

Behöver jag anmäla min handel med receptfria läkemedel till kommunen också?
Nej, vi meddelar kommunen. Vi skickar listor till kommunerna varje månad så de kan se vilka försäljningsställen som har anmält och avanmält sig.

Läs gärna mer på vår webbsida om receptfri handel utanför apotek

Fler frågor rörande försäljning av receptfria läkemedel på andra ställen än apotek

Med vänlig hälsning
Läkemedelsverket
Läkemedelsverket (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.