Till senaste kommentaren

Får arbetsgivare tillhandahålla läkemedel, till exempel värktabletter?

Jag jobbar i receptionen på ett hotell. Får vi köpa in huvudvärkstabletter och dela ut till gäster eller anställda som frågar efter det?

Kommentarer


  • Hej!

    Ett företag får inte dela ut enstaka tabletter till kunder eller personal.

    Det är däremot möjligt för ett företag att anmäla sig till Läkemedelsverket som ett försäljningsställe för att bedriva handel med vissa receptfria läkemedel. Då kan företaget (inom ramen för regelverket för detaljhandel med läkemedel) tillhandahålla vissa receptfria läkemedel för sina anställda eller kunder. Dock enbart i hela, obrutna förpackningar.
    Mer information: Receptfri handel utanför apotek

    Ett annat sätt för arbetsgivare att kunna tillhandahålla läkemedel till sina anställda är om företaget har en företagshälsovård. Då skulle en behörig förskrivare kunna beställa (rekvirera) läkemedel från apotek inom ramen för företagshälsovården. Det innebär i ett sådant fall att behörig personal inom företagshälsovården kan dela ut enstaka doser, så kallad jourdos från vården, för att täcka patientens akuta behov.

    Med vänlig hälsning
    Läkemedelsverket
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.