Till senaste kommentaren

Risk för myokardit och perikardit efter vaccination

Hej!
Jag har läst att man kan få hjärtmuskelinflammation efter man vaccinerat sig mot covid-19? Vad innebär det? Vad ska jag vara uppmärksam på?

Kommentarer

  • Hej!

    Ja, det stämmer att hjärtmuskelinflammation (myokardit) och hjärtsäcksinflammation (perikardit) i mycket sällsynta fall kan uppstå efter vaccination med covid‍-‍19-‍‍vaccinerna Comirnaty (Pfizer/BioNTech) och Spikevax (Moderna).

    Om du vaccinerat dig nyligen behöver du inte känna dig orolig
    Risken är väldigt liten för denna biverkning, men det är bra att känna till vilka symtom man behöver vara vaksam på.

    Symtom på myokardit och/eller perikardit är bland annat:
    • Trötthet och andfåddhet
    • Oregelbundna hjärtslag och hjärtklappning
    • Feber och värk i kroppen
    • En känsla av tryck eller tyngd över bröstet
    • Det gör ont att andas djupt
    • Smärta till vänster eller mitt över bröstet

    Vi har gjort preliminära analyser från svenska och nordiska datakällor. 
    Dessa visar på
    - att risken för myokardit var högre efter vaccination med två doser Spikevax än med två doser Comirnaty.
    - att detta drabbar främst yngre män och främst efter andra dosen.

    Du kan läsa mer i vår nyhet Fortsatta analyser av mycket sällsynta biverkningar för covid‍-‍19-vaccinerna Comirnaty och Spikevax

    Folkhälsomyndigheten har även beslutat att pausa vaccinationerna med Modernas vaccin Spikevax till yngre personer. Du kan läsa mer på Folkhälsomyndighetens webbplats Användningen av Modernas vaccin mot covid-19 pausas för alla som är födda 1991 och senare
    Läkemedelsverket
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.