Till senaste kommentaren

Indragning av ranitidin - cancerframkallande?

Varför har magmedicinen Ranitidin dragits in? Hur farligt är det här? Jag har fått ranitidin på recept, ska jag sluta ta mitt läkemedel nu?

Kommentarer

  • Hej!

    Produkter som innehåller ranitidin har dragits in tillfälligt eftersom man hittat ett ämne, NDMA, som i djurförsök misstänks öka risken för cancer om det används under lång tid.

    Några viktiga saker att veta:
    • Det är viktigt att du inte avbryter din behandling med ranitidin utan kontakt med din läkare. Om du avbryter behandlingen tvärt kan symtomen återkomma och den underliggande sjukdomen försämras. 
    • Det finns ingen akut risk för din hälsa. 
    • Din läkare eller apoteket kan hjälpa dig med alternativ behandling.
    Ämnet som hittats i läkemedlet, NDMA, finns även i viss mat och i vattenförsörjning men det anses inte vara farligt i låga nivåer.

    Den europeiska läkemedelsmyndigheten utreder nu riskerna och under tiden så finns inte produkter med ranitidin till försäljning av försiktighetsskäl.

    På vår hemsida finns mer information om indragningen av ranitidin och om vad Läkemedelsverket respektive den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA gör nu.

    Med vänlig hälsning
    Läkemedelsverket
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.